Feeds:
Berichten
Reacties

Archive for 18 juni 2008

 

We hadden het er laatst nog over, mijn dochter en ik. Stel dat Keerbergen zou geselecteerd worden als deelnemer aan Fata Morgana? We waren het erover eens dat de uitdaging gegarandeerd zou mislukken.

Keerbergen telt twaalfduizend tweehonderd en vijfenzestig inwoners: vierduizend vijfhonderd een en zeventig huishoudens. Op zich zou dit geen al te groot obstakel mogen vormen. Maar… het samenhorigheidsgevoel is hier quasi onbestaande en het verschil tussen gewoon en rijk volk is groot. Tot het tegendeel bewezen zou worden, zie ik de rijkelui uit de enorme villa’s aan het meer, niet deelnemen aan een brood en spelen-manifestatie waarbij inzet van de bevolking wordt verlangd. Rijken en BV’s strijken immers vooral in Keerbergen neer om met rust gelaten te worden

De opgelegde taken zijn nochtans zorgvuldig uitgekiend en passen perfect bij de mentaliteit van onze gemeente:

 

1. Leg een romantische Engelse tuin aan van minstens 10 are;

2. Trakteer alle aanwezigen op een traditionele “Afternoon Tea” met zelfgemaakte scones, sandwiches, cake, enz;

3. Zorg voor een oldtimerparcours door de gemeente met 50 Britse wagens van voor 1950;

4. Organiseer een indrukwekkende Grand March met 100 koppels in historisch kostuum, mét hoed;

5. Breng met 300 kids in Engels kostschooluniform “Shakespeare’s Sonnet 18” in een gepast decor.

 

Tweeduizend eieren moesten gisteren nog verzameld worden voor de “Afternoon Tea”. Het zijn er nu al drieënveertig minder. Mijn kippetjes hebben immers goed gelegd deze week. Ik bracht hun legsels vanmiddag naar de vrouwenvereniging die de baktaak op zich heeft genomen.

Of die vijftig Britse wagens zaterdag op het gemeenteplein zullen verschijnen is nog de vraag. Stel dat het regent, dan worden ze toch nat.

Die parade van honderd koppels in historisch kostuum zie ik ook wel zitten, want een oud mevrouwtje dat in het bezit was meer dan twaalf outfits had zich al gemeld.

De aanleg van de romantische Engelse tuin blijkt voor de grootste moeilijkheden te zorgen. De planten zijn er al, maar het werkvolk laat nog op zich wachten. De verantwoordelijken voor deze taak zitten met de handen in het haar. Daarvoor wil ik me ook nog engageren, zelfs al wordt er voor de volgende dagen regen voorspeld. Enkele uren wroetend in de natuur, het doet een mens geen kwaad.

 De volksvergadering van vanavond was geen groot succes. Het merendeel waren kinderen die hun hoofdje graag eens op de buis wilden zien. Het gewone volk was er, waar je altijd en overal kan op rekenen. Ik was er ook om fotootjes te nemen voor op mijn blog. Ik zag zelfs een notabele, de apotheker die zijn zaak heeft op het gemeenteplein.

 

Keerbergen staat niet in rep en roer. Keerbergen kijkt toe, vanuit zijn televisiestoel.

 

 

 

Read Full Post »