Feeds:
Berichten
Reacties

Archive for 28 augustus 2010

Forever young

Margo wist nochtans dat ik niet van stokjes hou maar het kind in mij heeft zich laten overtuigen, enkel en alleen omdat ik me nu eenmaal jonger voel dan ik in werkelijkheid ben.
Soms willen mijn kinderen me liever niet kennen als ik infantiel begin te doen.
Als ik bijvoorbeeld een sprintje tot de kassa maak en zwaar geladen karretjes en hun droogstoppelige bestuurders op het laatste moment nog voorbij wil steken. Soms ontlokt dit hilarische taferelen, enkel dan als het mannen zijn die de bepaalde karretjes voortduwen. Vrouwen zijn daar namelijk minder soepel in. De laatste keer liet hij me passeren, zo jammer dat ik hem nooit meer heb teruggezien, hij was zo schattig, hij lachte zelfs mee met mijn kinderlijkheid. Laat me toch die illussie.
Met lange rokken zal je me nooit zien, ik haat ze en kan me er niet in bewegen. Alles schort, ik verlies mijn bewegingsvrijheid, mijn eigendunk en word bitsig en nors. Mijn benen hebben frivoliteit nodig, zo lang ik ze kan blijven strekken voel ik me jong, ook al kan ik ze al laten kraken. Dus loop ik nog steeds rond in korte rokjes en vuile benen, het kan me ook niet schelen wat anderen daarvan denken. En daarbij, ik laat me ook niet vaak zien in het openbaar en als ik onkruid wied, ziet toch niemand mijn –  meestal witte – onderbroek.
Schelpjes rapen zal ik altijd blijven doen, ook nog met mijn achterkleinkinderen. En hartjes maken in het zand en flessen achterlaten met berichtjes opdat een prins ze ooit zou vinden, ginder ver, in Groot-Brittannië, helemaal over de grote zee.
Ik ben me weinig bewust van mijn leeftijd, anderen dienen het mij te zeggen; zo’n vrouwen van mijn leeftijd die zich ervan bewust willen worden dat ze ouder gaan en minder kunnen en denken dat ze het ook aan mijn oren moeten hangen. Je zal me niet horen klagen ook al moet mijn rug de volgende dag een uur roderen. Niemand is ooit gestorven met een kruiwagen in de hand, toch?
Ik zou morgen mogen sterven, met de jeugd in mijn hart, de rest van mijn leven zou toch even kinderlijk zijn gebleven.

Read Full Post »